onsdag 19. oktober 2011

"Jeg ser"

Samarbeid med Håvard Øygarden

Sigbjørn Obstfelder ble født 21. november 1866 i Stavanger og døde 29. juli 1900 i København. Obstfelder er den fremste representanten for en tidlig modernistisk lyrikk i Norge.

I sine dikt uttrykker han ofte en følelse av angst, ensomhet og fremmedgjøring samtidig som han formidler religiøse lengsler.
Noen av hans verk er:
Digte, 1893
To Novelletter, 1895
Korset (roman), 1896
De Røde Dråber (skuespill), 1897
En Præsts Dagbog (roman), posth. 1900
Efterladte Arbeider, 1903
Samlede Skrifter I-III, 1950

"Jeg ser" av Sigbjørn Obstfelder

Jeg tror at det som menes med "... det moderne menneskets fremmedfølelse", er hvis man kommer i en situasjon man ikke er vandt med, føler man seg ekstra usikker fordi det er nytt og annerledes. Fremmedfølelsen kommer nok av at man vet at man ikke vet alt her i verden.

Oppgaver til diktet, s.405 i Panorama

1) Adjektivene beskriver en forandring i samfunnet, som dikteren ikke er vandt med. Han har en fremmedfølelse som gjør at han føler han ikke hører til der.

2) Likheten mellom "Hjernen er alene" og "Jeg ser" er at det har skjedd en forandring som gjør at dikteren er usikker på situasjonen. Ulikheten er at i "Hjernen er alene" virker det som at personen i teksten gjør en handling og forsvinner fra det fremmede, mens i "Jeg ser" er det kun observasjoner.

3) Betrakningsmotivet ("Jeg ser ...") utvikler seg fra å være positive beskrivelser, som å være høyt opp i himmelen og alt er vakkert og man kan drømme seg bort, til å bli mer negativ jo nærmere virkeligheten han kommer. Konklusjonsmotivet ("Det er ...") utvikler seg lite, men det beskriver to forskjellige virkeligheter, den drømmende som ligger utenfor rekkevidde og realiteten en lever i. Personen i diktet finner ut at jorden ikke er et sted han vil leve i. Uværsmotivet beskriver stemningen fra første stund til å være litt dyster. Og ettersom diktet utvikler seg mot negative tanker, utvikler også været seg til å bli dårligere.

4) "Jeg ser" er en gjennomkomponert tekst fordi forfatteren bruker en kronologisk rekkefølge på handlingen, og bruker enkle og gode beskrivelser på det han ser. Dette gjør at leseren lett kan forstå handlingen og utviklingen i diktet, samtidig som man forstår konklusjonen han kommer frem til, etter hans dype refleksjoner. Obstfelder bruker 1. persons synsvinkel, som kan tyde på at det handler om hans eget liv.

5) "Jeg ser" er et nyromantisk dikt fordi:
- Det er ekstremt subjektivt, fordi det er lagt vekt på jeg-personen og hva han ser og føler.
- Jeg-personen blir fremmedgjort for den nye verden, som sannsynligvis viser seg å være modernismen.
- Forfatteren formidler OPPLEVELSEN av virkeligheten, ikke DEFINISJONEN av virkeligheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar